Nowa strona www?
Analiza potrzeb własnej firmy to pierwszy krok do jej stworzenia! 2019-06-06 powrót do listy

Oferta agencji zajmujących się projektowaniem i tworzeniem stron internetowych jest bardzo bogata i różnorodna. Niestety wciąż rzadko poparta fachowym doradztwem w zakresie projektowania skutecznego narzędzia marketingowego o określonej roli. Dlatego tak wiele stron, choć stworzonych za pomocą nowoczesnych technologii i na podstawie bieżących trendów, okazują się nieskutecznych. Żeby temu zaradzić, podpowiadamy, jak wykonać analizę potrzeb własnej firmy w zakresie budowy strony www jako narzędzia promocji i sprzedaży.

Rola strony internetowej w polityce sprzedażowej firmy

Wszelkie prace nad projektem strony internetowej powinniśmy poprzedzić udzieleniem odpowiedzi na kluczowe pytania:

  1. Jaką rolę ma pełnić nasza strona internetowa?
    To pytanie, choć oczywiste pozwala ustalić szereg innych, ważnych z perspektywy dalszego tworzenia serwisu kwestii. Inaczej projektuje się stronę, która ma zachęcać do kontaktu z przedstawicielem firmy, inaczej witrynę pozyskującą dane potencjalnie zainteresowanych klientów, a jeszcze inaczej sklep internetowy, którego zadaniem jest sprzedaż. Równie ważnym pytaniem, na które możemy odpowiedzieć równolegle jest pytanie o grupę docelową:
  2. Do kogo kierujemy komunikat marketingowy?
    Witryny kierowane do kobiet różnią się od witryn kierowanych do mężczyzn. Tak samo strony internetowe kierowane do młodych odbiorców różnią się od stron projektowanych na potrzeby dojrzałego konsumenta. Dla każdej z tych grup powinniśmy przygotować odpowiednie rozwiązania, dzięki którym szybko odnajdą poszukiwane informacje lub produkt.
  3. Jakie działania marketingowe będziemy podejmować w celu dotarcia do nowych klientów?
    Już na etapie projektu strony, powinniśmy wiedzieć jaką formę marketingu internetowego przyjmiemy. Jest to ważne z powodu szeregu wymogów technicznych np. wyszukiwarki Google lub systemów reklamowych. Ich pominięcie skutkuje często wyższą ceną usług marketingowych lub potrzebą modernizacji całych stron www (co również generuje dodatkowe koszty).

Strony responsywne

Popularność urządzeń mobilnych oferujących praktycznie nieograniczony dostęp do Internetu rodzi kolejne wyzwanie – konieczność tworzenia stron, które można obsługiwać za pomocą smartfonów i tabletów. Czy każdy biznes wymaga zastosowania technologii responsywnej? Tak! Zapotrzebowanie firm na strony responsywne zależy od wielu czynników np.:

  • reprezentowanej branży,
  • specyfiki świadczonych usług,
  • profilu grupy docelowej.

Warto przy tym pamiętać, że liczba osób korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych rośnie z każdym dniem. Zmienia się też średnia wieku użytkowników mobilnych, co oznacza, że biznesy, które dotychczas radziły sobie bez technologii responsywnej za chwilę mogą jej potrzebować.

Reasumując, przed przystąpieniem do budowy strony www przemyślcie swoje oczekiwania oraz jej cel. Wpłynie to korzystnie na proces jej tworzenia oraz usprawni komunikację z firmą, która będzie ją tworzyć. Nie zostawiajcie również wszystkiego "na głowie" wykonawcy. To wy jesteście ekspertami w swojej branży i często nawet drobne sugestie, mogą mieć olbrzymi wpływ na wynik finalny.