Google regularnie wprowadza zmiany w działaniu swojego algorytmu i wdraża aktualizacje dotyczące wytycznych dla stron internetowych. Tym razem Google poinformowało na swoim blogu o planowanej zmianie dotyczącej doświadczeń użytkownika przebywającego na stronie internetowej. Co to właściwie znaczy dla właścicieli stron oraz zwykłych użytkowników? Postaramy się to opisać w poniższym artykule!
Najnowsze wskaźniki dotyczące tzw. “page experience” pomogą ocenić czy dana strona jest przyjazna dla użytkowników, a nawigacja po niej jest całkowicie bezproblemowa. Google określił kryteria oceny doświadczeń odwiedzających strony jako Core Web Vitals. Dotyczą one mierzenia czasu i sposobu ładowania się witryny oraz wszelkich nieoczekiwane zmian dotyczących jej wyglądu graficznego. Sprawdzane będzie także, czy strona internetowa nie posiada inwazyjnych dla odbiorców reklam. Są to np. wyskakujące na urządzeniach mobilnych okienka, które zasłaniają całą, bądź prawie całą treść strony i użytkownik musi je wyłączyć, aby zobaczyć docelowy tekst umieszczony w witrynie.
Google będzie także weryfikował czy strona posiada aktualny certyfikat SSL i gwarantuje szyfrowane połączenie poprzez protokół HTTPS. Zwróci także uwagę, czy strona jest bezpieczna dla użytkowników i czy nie posiada jakiegokolwiek szkodliwego oprogramowania mogącego zaszkodzić odbiorcy. Konieczne będzie także zapewnienie użytkownikom wygodnego przeglądania stron w wersji mobilnej.
Zmiany mają zacząć obowiązywać już od maja 2021 roku. Administratorzy i właściciele stron internetowych mają więc jeszcze kilka miesięcy, by odpowiednio przygotować swoje witryny na nadejście Core Web Vitals. Jest to niezwykle istotne, gdyż prawdopodobnie strony, które nie spełnią najnowszych wymogów, zaczną tracić swoje pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Osoby zajmujące się SEO oraz właściciele powinni jak najszybciej zacząć wdrażać działania poprawiające stan ich witryn. Najbardziej pracochłonne będzie oczywiście przebudowanie stron, by poprawić prędkość ich wczytywania oraz usprawnić ich działanie na urządzeniach mobilnych. Jednak zdecydowanie warto się tym zająć, by być w pełni przygotowanym na nadchodzące zmiany zaplanowane przez Google. Natomiast wykupienie certyfikatu SSL czy usunięcie nieprzyjaznych dla odbiorcy reklam będzie o wiele prostszym rozwiązaniem, które warto wdrożyć jak najszybciej.
Algorytm Google co jakiś czas zostaje zaktualizowany, a osoby posiadające strony internetowe bądź zajmujące się nimi powinni być zawsze na bieżąco w tym temacie. Zmiany wprowadzane przez Google mają na celu poprawę użyteczności witryn przez użytkowników oraz wyeliminowanie z wyszukiwarki stron niskiej jakości i niewartościowych dla odbiorcy. Działania mają na celu dostarczanie użytkownikom wyłącznie wartościowych witryn, których odwiedzanie będzie przyjemne i bezproblemowe. Tworzenie bezpiecznych, dobrych jakościowo oraz odpowiednich pod kątem użyteczności witryn, powinno być obecnie priorytetem przy tworzeniu każdej strony internetowej!